97% Europejczyków robi zakupy w sieci

97% Europejczyków robi zakupy w sieci
Fot. stock.adobe.com / stokkete
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak wynika z PayPal eCommerce Index 2022, dziś 97% mieszkańców Starego Kontynentu robi zakupy w sieci i płaci online za zamówienia. Wzrost zainteresowania nowoczesnymi kanałami e-commerce widać również w Polsce.

Przewidywania dotyczące przyszłości e-commerce po pandemii były bardzo zróżnicowane. Okazało się jednak, że sektor ten z czasem okazał się dość odporny na zmienność rynkową, na co wskazują badania przeprowadzone przez PayPal na ponad 13 tys. europejskich konsumentach – w tym także Polakach.

Szczególnie ciekawie wypadają zwyczaje e-zakupowe mieszkańców Polski, jednego z głównych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej, na tle zachowań innych mieszkańców kontynentu.

Najczęściej w sieci kupują Holendrzy

Obecnie większość Europejczyków nie wyobraża sobie robienia codziennych zakupów wyłącznie w sklepach stacjonarnych. Dwie trzecie z nich kupuje w sklepach internetowych przynajmniej raz w tygodniu – średnio to 3,7 transakcji per capita.

Przodują w tym Holendrzy – 78% z nich robi zakupy online co najmniej raz w tygodniu lub częściej – średnio dokonują 3,4 zamówień w ciągu 7 dni. Dużym zaangażowaniem w tej dziedzinie wykazują się również polscy konsumenci, spośród których 67% korzysta z tego typu zakupów równie często.

Warto podkreślić, że europejscy konsumenci są mocno wspierani przez rozwiązania mobilne, technologię oraz sprawną integrację różnorodnych kanałów sprzedaży w e-sklepach. W efekcie mogą robić zakupy dokładnie tak jak chcą – zgodnie ze swoimi preferencjami. A te są różne.

Według badania PayPal, w 2022 roku Europejczycy preferowali zakupy z pomocą urządzeń mobilnych (50% badanych), jednak wielu z nich korzystało również z komputerów stacjonarnych i laptopów (42%).

Czytaj także: Decyzję o zakupie w e-sklepie podejmujemy przede wszystkim na podstawie opinii innych klientów

Millenialsi i generacja Z wiodą prym

Z badania PayPal eCommerce Index 2022 jasno wynika, że przyszłość zakupów online (z mocnym wskazaniem na mobile) opiera się na młodszych pokoleniach, głównie osobach urodzonych po 1980 roku.

Widać to szczególnie wśród młodych Polaków. Dziś 38% millennialsów kupuje towary online kilka razy w tygodniu, a 18% przedstawicieli generacji Z robi zakupy nawet kilka razy dziennie.

Wyróżnia ich szczególne upodobanie do kanałów mobilnych – 80% polskich gen Z i 78% millenialsów wybiera je do e-zakupów i płatności. Dla porównania – we wszystkich grupach wiekowych badanych przez PayPal, smartfon lub tablet preferuje tylko niespełna połowa (45%) Polaków.

Czytaj także: Podczas zakupów w sieci ponad połowa Polaków zapomina o cyberbezpieczeństwie

Internet umożliwia łatwe, bezproblemowe i szybkie płatności

Zarówno starsi, jak i młodsi Europejczycy chętnie wybierają płatności online za towary i usługi: zazwyczaj wydają w internecie 342 EUR miesięcznie.

Polscy konsumenci nie odbiegają od średniej europejskiej – wydają tylko nieco mniej, bo 339 EUR (1 630 PLN)[1]. Sprawę ułatwia to, że mają do dyspozycji liczne opcje płatności, a sklepy internetowe dostosowują swoje oferty i strony w taki sposób, aby całe doświadczenie było jak najprostsze.

– Dostępność i zróżnicowanie metod płatności, takich jak szybkie przelewy czy płatności mobilne, uważane są za największe zalety zakupów w sieci, ponieważ zapewniają wyższy poziom wygody.

Polacy lubią szeroki wybór sposobów płacenia i warto, aby sprzedawcy mieli to na uwadze. Skupienie się na jednym może oznaczać straty w sprzedaży, ponieważ konsument chętniej wróci do sprawdzonego sklepu, niż skorzysta z nieznanej mu metody płatności na nowej stronie.

To pokazuje, jak ważne jest zaoferowanie różnorodności w tym obszarze – to przekłada się na silniejszą reputację sklepu, a co za tym idzie, możliwość zdobycia zaufania szerszejgrupy konsumentów – mówi Efi Dahan, Dyrektor Generalny PayPal na region Europy Środowo-Wschodniej, Rosji i Izraela.

Czytaj także: Na Allegro milion transakcji BLIKIEM bez kodu i potwierdzania


[1] PayPal eCommerce Index 2022

Źródło: PayPal