50 największych banków w Polsce 2016: Budowa cyfrowej Polski

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2016.06.foto.084.a.267xDzięki istniejącej infrastrukturze, sprawdzonym procesom oraz rozwiązaniom bezpieczeństwa sektor finansowy może być naturalnym partnerem dla administracji publicznej w realizacji projektów cyfryzacyjnych.

Marcin Złoch

Cyfryzacja kontaktów obywateli ze strukturami państwa pomimo optymistycznych zapowiedzi kuleje. Ogłoszono i próbowano zrealizować projekty informatyczne mające ułatwić kontakty z urzędami w wersji elektronicznej. Jaskrawym przykładem systemu, który nie miał od początku najlepszej prasy jest portal i system informatyczny Emp@tia, który został uruchomiony w grudniu 2013 r. za kwotę 49 mln zł, a jego obsługa będzie kosztować kolejne dwa miliony rocznie. Projekt okrzyknięty mianem „portalu dla bezdomnych” nie spełniał swojej podstawowej roli, czyli pomocy dla „osób i rodzin poszukujących pomocy państwa oraz pracowników instytucji tę pomoc świadczących”. Dlaczego? W jednym z dzienników znalazł się cytat pracownika pomocy społecznej, który pragnie zachować anonimowość: „Prawda jest taka, że każdy z tych wniosków automatycznie staje się podejrzanym o wyłudzenie świadczenia. Bo kto zna bezdomnego z tabletem z modułem 3G lub smartfonem z dostępem do internetu?”. Dodatkowo nie wystarczyło po prostu zalogować się na portalu. Aby złożyć wniosek potrzeba jeszcze podpisu elektronicznego, albo bezpiecznego profilu w rządowym serwisie e-PUAP. Sprawa swego czasu była dość głośna. Na tyle, że kwestię przetargu resortu pracy na portal dla bezdomnych zbadało CBA.

Nowe otwarcie

Nowe życie w leciwą Emp@tię tchnęła obecna minister cyfryzacji Anna Strężyńska. Pomysł był prosty. Wykorzystać istniejący system do obsługi wniosków Programu Rodzina 500+. System ruszył i sprawdził się w nowej roli. Oczywiście liczby złożonych w ten sposób wniosków nie sposób porównać z wynikami systemów bankowych. Oficjalne komunikaty Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informowały, że na „ćwierć miliona wniosków o świadczenie z Programu Rodzina 500+ złożonych dotychczas przez internet; 95% z nich wpłynęło za pośrednictwem banków”.

To pokazuje, jak ważną rolę odegrały systemy bankowe w zbieraniu wniosków Programu Rodzina 500+. Nie pierwszy raz okazało się, że środowisko bankowe ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI