50 największych banków w Polsce 2015: Mobilna implozja

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Coraz bardziej nasycony rynek na Zachodzie i przyśpieszenie w krajach rozwijających się. Ten trend w segmencie urządzeń mobilnych zarysowuje się coraz wyraźniej. Jak na tym skorzysta Polska?

Jakub Wesołowski

Z najnowszych danych Gartnera wynika, że globalne wydatki na IT sięgną w 2015 r. wartości 3,83 bln dolarów. To wzrost o 2,4 proc. rok do roku. W 2014 r. wyniosły one 3,74 bln dolarów, osiągając wzrost na poziomie 1,9 proc. Według prognozy badaczy kolejne miesiące będą się charakteryzować nieco wyższą dynamiką rozwoju, sięgającą 2,4 proc. w skali roku.

Pozornie niewielki wzrost sektora IT wynika m.in. z rosnącej liczby dostępnych na rynku produktów, rozwijającej się oferty rozwiązań freeware’owych i nasilającej się konkurencji między podmiotami branży informatycznej. Najwięcej zyskają firmy działające w segmentach urządzeń oraz oprogramowania dla firm. Najszybciej rosnącym w 2015 r. segmentem rynku IT – w opinii analityków Gartnera – będzie oprogramowanie dla firm (5,5 proc.). Światowe wydatki na ten cel mają wynieść 335 mld dolarów. Dalsza dynamika wzrostu rynku oprogramowania będzie jednak w najbliższych latach zależna od oferty przedstawianej przez producentów. Rośnie bowiem zapotrzebowanie na coraz bardziej spersonalizowane programy dostosowane do potrzeb konkretnych firm.

Gartner zwraca uwagę na coraz większe zapotrzebowanie na nowoczesne rozwiązania IT ze strony podmiotów obsługujących dużą liczbę klientów, zwłaszcza instytucji finansowych. Banki starają się sprostać oczekiwaniom właścicieli kont rezygnujących z tradycyjnych transakcji na rzecz e-bankingu oraz bankowości mobilnej.

Tablety do lamusa

Kolejnym dynamicznie rozwijającym się segmentem światowego rynku nowych technologii pozostają urządzenia. W 2015 r. środki przeznaczone na ten cel mogą sięgnąć aż 732 mld dolarów, przy wzroście na poziomie 5,1 proc. Eksperci zaznaczają, że to właśnie w tej dziedzinie można się spodziewać w najbliższych latach najciekawszych nowych trendów. Podobnie jak w ostatnich latach, wartość segmentu urządzeń determinowana jest przez rynek mobile. Co ważne, staje się tak mimo znacznego wyhamowania dynamiki sprzedaży tabletów.

Rozwój rynku IT dyktuje zmiany w przypadku innych urządzeń, powszechnie wykorzystywanych zwłaszcza przez użytkowników indywidualnych, jak i firmy. Dla przykładu, producenci urządzeń wielofunkcyjnych czy drukarek wprowadzają rozwiązania umożliwiające usprawnienie pracy przedsiębiorstw i ułatwienie korzystania z nich wszystkim pracownikom.

Zdaniem analityków Gartnera rynek tabletów zanotuje w 2015 r. wzrost o 8 proc. w porównaniu z rokiem 2014. Sprzedaż telefonów komórkowych zwiększy się o 3,7 proc., a segment tradycyjnych pecetów zanotuje spadek. W opinii analityków amerykańskiej firmy, 2015 r. nie przyniesie przełomu w porównaniu z 2014, w którym rynek tabletów znacznie spowolnił. Ich zdaniem, nie powróci on szybko do poziomu dwucyfrowych wzrostów sprzed 3 czy 4 lat. Oczekiwane jest co prawda zwiększenie światowej sprzedaży ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI