50 największych banków w Polsce 2015: Dobry klient to opłacalny klient (Ranking banków oferujących konta dla osób fizycznych)

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Spada zainteresowanie pokazywaniem własnej oferty kont dla osób fizycznych - w bieżącej edycji prezentujemy 13 rachunków prowadzonych przez 7 banków.

Przed rokiem dostaliśmy dane dla 16 kont prowadzonych przez 13 banków, a w 2013 r. publikowaliśmy dane o 20 kontach prowadzonych przez 13 banków. Tylko dwa banki zaprezentowały w tym roku kilka kont ze swojej oferty, reszta zadowoliła się prezentacją wybranego rachunku. Można przypuszczać, że stało się tak dlatego, by pokazać takie konto, które wydaje się być najbardziej atrakcyjnym z punktu widzenia udziału w rankingu.

Być może nasz ranking jeszcze nie pokaże w pełni nowego podejścia banków, ale coraz mniej można dostać „za darmo”. Poważne ograniczenie stawek interchange narobiło na rynku dużo zamieszania. Już w zeszłym roku pojawiła się grupa banków, które konsekwentnie zaczęły pobierać opłaty za wypłaty z tzw. obcych bankomatów. W tym roku zjawisko jest znacznie bardziej masowe i coraz mniej pakietów usług zawiera bezpłatne wypłaty z bankomatów. Nadal prawie powszechną zasadą są bezpłatne wypłaty z własnych urządzeń, a w niektórych bankach niemających sieci własnych bankomatów, wypłaty z dużych sieci niezależnych. Ciągle trwają trudne rozmowy operatorów niebankowych sieci bankomatów z bankami w sprawie ustalenia stawek za wypłaty.

Podobnie jest z bankami posiadającymi własne sieci bankomatów – one też nie zamierzają dokładać do operacji wykonywanych przez klientów innych banków. Doszedł do tego najniższy w historii poziom stóp procentowych, który ma wpływ na obniżanie przychodów instytucji finansowych. Trend poszukiwania nowych źródeł przychodów widać również, gdy spojrzy się na tabele opłat za prowadzenie konta czy używanie kart – to, co jeszcze do niedawna było prawie wszędzie bezpłatne, obecnie zaczyna kosztować.

Największe obciążenia czekają tych najmniej zamożnych, gdyż im mniejsze przepływy przez konto i aktywność na nim, tym większe jednostkowe koszty za prowadzone operacje. Rok 2015 i następny pokaże, jak zareagowali klienci detaliczni na nową dla nich sytuację – z jednej strony koszty usług bankowych podniosły się, i to w wielu wypadkach znacząco, z drugiej przychody odsetkowe klientów od złożonych depozytów są rekordowo niskie. Na razie nie widać wyniszczających wojen cenowych pomiędzy bankami – każdy próbuje zasypać dziurę przychodową, która powstawała po wymuszonych przez regulatora zmianach cen za rozliczenia bezgotówkowe, sięgając głębiej do portfeli klientów lub licząc na sprzedaż produktów powiązanych

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI