50 Największych Banków w Polsce – 2014: Zielony odcień biznesu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2014.06.foto.120.400xPR i CSR są ważne, ale dla działalności instytucji realne oszczędności i lepsza technologia mają rzecz jasna większe znaczenie. Wdrażają więc Green IT, często zupełnie ignorując kwestie wizerunkowe. Banki nie zapominają ani o jednym, ani o drugim.

IGOR LAGENDA

Idea nie jest nowa. W 1992 r. amerykańska agencja ochrony środowiska uruchomiła program Energy Star. Miał on wspierać produkcję i wykorzystywanie sprzętu i rozwiązań, które są przyjazne środowisku. W efekcie na rynku pojawiły się, a potem upowszechniły, monitory wyposażone w tryb sleep (po kilkuminutowym okresie bezczynności ekran przestaje pobierać energię), który doskonale się sprawdził i jest wykorzystywany do dzisiaj. Kilka lat później podobna inicjatywa doprowadziła do upowszechnienia rozwiązań LCD i LED i wyparcia z rynku monitorów kineskopowych CRT.

W 2009 r. sprawą Green IT zajęła się Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD, publikując raport To – wards Green ICT Strategies: Assessing Policies and Programmes on ICT and the Environment. OECD wzięła pod lupę 92 rządowe i biznesowe programy promujące zielone technologie z 22 krajów oraz Unii Europejskiej. Okazało się, że rządy koncentrowały się głównie na pobudzaniu badań i rozwoju zielonych technologii, zachęcaniu do ich stosowania w sektorze publicznym i prywatnym, organizowały także przedsięwzięcia edukacyjne. W sumie w 2009 r. OECD doliczyła się 50 inicjatyw rządowych, które miały na celu popularyzację zielonego IT.

Stowarzyszenia branżowe zajmowały się promowaniem konkretnych rozwiązań, ale zdaniem OECD mniejszą wagę przywiązywały do edukacji.

Poprawa ochrony środowiska, walka z globalnym ociepleniem i poprawa zarządzania zasobami plasują się wysoko na liście globalnych wyzwań, które wymagają pilnego rozwiązania..Aby stać się bardziej przyjazny środowisku, przemysł potrzebuje nowych technologii informatycznych i komunikacyjnych, które mają duży potencjał do zwiększania jego wydajności – stwierdzają eksperci OECD.

Nie moda, ale konieczność

Kilka lat temu działający przy Komisji Europejskiej Instytut Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju szacował, że zużycie energii elektrycznej przez sprzęt gwarantujący dostęp do inter-netu będzie rosło o 50 TWh rocznie. Tymczasem najbardziej zaawansowane urządzenia zgodne z wymogami Europejskiego Kodeksu Postępowania (EU Code of Conduct) umożliwią zmniejszenie zużycia energii przynajmniej o 50 proc. Rocznie daje to oszczędności 5,5 min ton ropy (TOE) i około 7,5 mld euro.

Potwierdzają to inne badania. Applied Research wyliczyła, że jeszcze kilka lat temu wszystkie organizacje na świecie wykorzystywały 53 proc. możliwości serwerów w centrach danych. Współczynniki wykorzystania pamięci masowej były na podobnym poziomie – wynosiły 50 proc. Na zlecenie AMD eksperci wyliczyli, ile energii elektrycznej pochłania wzrost wykorzystania serwe- rowni. Okazało się, że w USA, Europie Zachodniej i Japonii centra danych co roku potrzebują o 16 proc. energii elektrycznej więcej, a w regionie Azji i Pacyfiku (zwyłączeniemjaponii) o 23 proc.

Jeśli nie da się tego powstrzymać, to niedługo potrzebne będą kolejne elektrownie, każda o większej mocy, które będą emitowały jeszcze więcej zanieczyszczeń do atmosfery – alarmują ekolodzy.

Green data center zużywa na chłodzenie maksymalnie 15 proc. pobieranej energii. Zasilanie centrów danych w samej Europie kosztuje kilka miliardów dolarów.

Banki wiodą prym

Z roku na rok rośnie liczba instytucji, które mają opracowany plan wymiany sprzętu na energooszczędny. Strategią wdrożenia systemów green IT dysponuje ponad 50 proc. organizacji. Ponad połowa deklaruje, że już je zaimplementowała lub jest w trakcie wdrażania. Przy okazji okazało się, że większość banków i firm z sektora finansowego zwróciła uwagę na green computing ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI