50 Największych Banków w Polsce – 2014: Ciszej w chmurze

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Kilka lat temu byl to synonim zaawansowania technologicznego i termin klucz, który rozpalał wyobraźnię wielu prezesów dużych firm, w tym banków. Dziś nie budzi już tylu emocji, ale rynek nabiera rozmachu i rozwija się niezwykle dynamicznie. Gdyby jeszcze Unia Europejska zmieniła prawo...

Igor Lagenda

O ogarniętych wizją przetwarzania w chmurze włodarzach dużych spółek opowiada się dziesiątki anegdot. Bohaterem jednej z nich jest szef dużego banku, który nie chciał zgodzić się na podpisanie kontraktu z dostarczycielem oprogramowania, dopóki nie będzie oparte na cloud computingu. Kontraktu wartego miliony złotych o mało diabli nie wzięli, więc programiści na prośbę szefów działu IT banku przyszyli do systemu niewielki moduł chmurowy, za który licencjodawcy trzeba było zapłacić równowartość kilku tysięcy złotych. Na jednym z ostatnich spotkań na dociekliwe pytania zarządu przedstawiciele firmy i bankowi informatycy zgodnie odpowiadali: Tak, to rozwiązanie zawiera technologie chmurowe. Przekonany o własnym zwycięstwie prezes błyskawicznie zgodził się na finali- zację umowy, przyznając działowi IT banku sowite premie.

Rośnie aż miło

Dzisiaj polski rynek cloud computingu jest wart 66,3 min dolarów. W ciągu 12 miesięcy urósł on o prawie 24 proc., licząc w dolarach, i o ponad 36 proc. w złotych – wynika z raportu „Poland Cloud Services Market 2012 Analysis and 2013-2017 Fore- cast”, przygotowanego przez IDC.

Największy udział w sprzedaży usług cloud computing miała chmura publiczna (48 proc.; 103,7 min zł), a następnie chmura prywatna (36,6 proc.; 79 min zł). Z pierwszej najczęściej korzystają małe i średnie firmy, z drugiej duże przedsiębiorstwa, które private cloud traktują jako sposób na uporządkowanie swojej infrastruktury. W kategorii public cloud największe przychody (64,8 proc.; 67,2 min zł) odnotowują dostawcy rozwiązań SaaS (Software-as-a- -Service), na drugim miejscu (26,2 proc.; 27,2 min zł) są firmy oferujące usługi IaaS (Infrastructure-as-a-Service), dalej (9 proc.; 9,3 min zł) PaaS (Platform-as-a-Service).

W przypadku chmury publicznej największy udział mają opłaty abonamentowe – 79,8 proc. (82,7 min zł), a jedynie 20,2 proc. (21 min zł) pochodzi z usług związanych z wdrożeniem i integracją rozwiązań cloud computing.

Na polskim rynku obecni są lokalni, jak i międzynarodowi dostawcy usług cloud computing. W roku ubiegłym swoje pierwsze kontrakty podpisali – wchodzący na ten rynek – dostawcy usług telekomunikacyjnych i właściciele dużych centrów danych w Polsce.

– Polski rynek jest łaskawy dla wielu różnych typów dostawców tej technologii. Klientów zdobywają wszyscy globalni dostawcy chmury publicznej. Silną grupę stanowią międzynarodowe firmy działające w Polsce, a realizujące głównie projekty budowy chmury prywatnej – referuje Ewa Zborowska, analityk IDC Polska i autorka raportu „Poland Cloud Services Market 2012 Analysis and 2013-2017 Forecast”. Polskich dostawców usług typu cloud computing, posiadających nieco mniej niż 50 proc. rynku, można podzielić na trzy grupy: operatorów i właścicieli centrów danych oferujących głównie usługi IaaS; dostawców rozwiązań klasy SaaS, z usług których korzystają przede wszystkim firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich partnerów firm międzynarodowych (Microsoft, Google czy Salesforce.com), którzy prowadzą projekty wdrożeniowe i integracyjne.

IDC spodziewa się, że w 2013 r. sprzedaż usług cloud computing wzrosła o 26,4 proc. do ok. 84 min USD. W perspektywie lat 2013-2017 rynek ten ma rozwijać się w tempie 27,5 proc. i osiągnąć za pięć lat wartość 223,5 min USD.

Kilka lat temu z raportu IDC „Poland’s Cloud Services Market 2011-2015 Forecast and Competitive Analysis” wynikało, że nasz rynek cloud computingu był na wczesnym etapie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI